Ik wou dat Jeep "Gateway Control Module 'A'", of "GCW" (hoe ze dat krijgen, weet ik niet) niet zou gebruiken voor Jeeps van vóór 2018 (JL). Het wordt verward met de Security Gateway Module, die voorkomt dat je veel met de CAN-bus kunt doen, tenzij deze correct is omzeild. Maar ik dwaal af...
De Gateway Control Module staat ook bekend als de Totally Integrated Power Module, of TIPM. U zult veel meer succes hebben met het oplossen van problemen als u zich richt op de TIPM. Maar in dit geval denk ik niet dat het de TIPM is.
Het is belangrijk om te onthouden dat dezelfde DTC door verschillende modules kan worden ingesteld. Het is dezelfde fout, maar waar deze vandaan komt, is belangrijk. Aangezien dit de stabilisatorstang betreft, zijn U0447-Implausible Data Received From Central Gateway eigenlijk een andere reeks stappen voor probleemoplossing dan wanneer deze rechtstreeks door de PCM zou zijn ingesteld. In dit geval krijgt de TIPM verwarrende CAN-busberichten van het Automatic Sway-Bar System (ASBS).
Mogelijke oorzaken
ASBS CAN BUS DTCS
MOTOR DTCS
AUTOMATISCH STABILISATORSYSTEEM (ASBS)
Alle seinen wijzen op het Automatic Sway-Bar System. Het goede nieuws is dat het een veelvoorkomend probleem is met de ASBS. Nou ja, misschien niet "goed" nieuws, maar de oplossing is relatief eenvoudig.
1. Lokaliseer de ASBS-connector bij de stabilisatorstang.
2. Scheid de connector voorzichtig en controleer op water, corrosie, verbogen pinnen of andere tekenen van schade. Deze connector bevindt zich op de slechtst mogelijke locatie wat betreft milieueffecten, dus het is waarschijnlijk de oorzaak. Hoewel de connector "verzegeld" is, kan en zal er water binnendringen.
3. Reinig en/of repareer en/of droog de connector.
4. Reinig de bus en de pinnen met contactspray.
5. Sluit hem opnieuw aan en controleer of het probleem verdwijnt.
Als dat zo is, bent u nog niet klaar...
6. Koppel de connector opnieuw los.
7. Breng diëlektrisch vet aan in de connectorholte. Dit zal de pinnen goed afdichten tegen water en helpen corrosie te voorkomen.
8. Sluit hem opnieuw aan en maak u nooit meer zorgen over waterindringing in de stabilisatorstangconnector!
Toen ik alle problemen met de stabilisatorstang zag, was dit een van mijn eerste connectoren waar ik diëlektrisch vet op aanbracht. Ik heb sindsdien nog verschillende andere gedaan, meestal tijdens ander preventief onderhoud. Ik kan met vreugde zeggen dat ik geen problemen heb gehad met mijn stabilisatorstang, en mijn Rubi heeft veel diepe wateroversteken gemaakt.